Защо физическата активност е от голямо значение?

Публикувано на 6 октомври 2020 в Тренировки

В днешно време, физическата активност на средно статистическия човек е занижена в сравнение с миналото. Причини за това са предимно работните места, в които се намираме и удобствата с които разполагаме.

Физическата активност е в основата на пълноценния и здравословен начин на живот. По – високата физическа активност подобрява кръвообращениетo и изпълнявайки различни видове тренировки нашите мускули имат нужда от по – голямо количество кислород , така сърцето изпомпва повече кръв до клетките в нашето тяло. Тя също влияе на костната структура в тялото като спомага за развитието ѝ при децата и в същото време предпазва по – възрастните от остеопороза(намалена костна маса и структурни изменения на костната тъкан). Гръбначният стълб е една от най – натоварените структури в нашия скелет. За да стои изправен, огромна роля играят нашите здрави мускули, изпълнявайки ролята на стабилизатори, а със занижената физическа активност те значително намалят.

Описаните до тук предимства да сме по – активни са само малка част от позитивизма който ни носи физическата активност.

Как да повишим физическата активност?

Повишаването на нашата физическа активност, не значат само тренировките в залата или спортът който практикуваме. Всъщност това да посещаваме 3 – 4 пъти залата седмично не значи, че ние сме физически активни, защото ако се вземат редица фактори като 8 часов работен ден в офис или заседнал начин на живот, то тези посещения на седмична база няма да бъдат достатъчни. Ако към тях се добавят разходки през свободното време или някакъв друг вид движения у дома, тогава може да кажем, че сме активни. Няма спор, че какъвто и спорт да изберем, той ще докара своите плюсове в нашия живот, като разбира се всеки трябва да избере спорта, който ще го доведе до целите които си е поставил.

Видове физическа активност и как влияе върху нашия метаболизъм?

Нека разделим физическата активност на два типа: ниско интензивна и високо интензивна активност.
Ниско интензивната активност, това са най – обикновените разходки, ходене на пътека в залата, велоергометри и други. При ниско интензивната активност, натоварването на нервната система е по – малко и е добър метод за изгарянето на допълнителни калории. Доста разпространено е правенето на ниско интензивно кардио, което води до намаляне на теглото в краткосрочен план, но в дългосрочен план нещата не изглеждат по същия начин. При хората които са дълго време в калориен дефицит съчетан с дълготрайно ниско интензивно кардио, се забелязва понижаване на метаболитната скорост, което в даден момент може да доведе до метаболитен срив. Метаболитният срив идва в точката, когато е толкова подтиснат, че губи способността да гори подкожни мазнини без да гладува.

Високо интензивната активност също има своите плюсове и минуси. Плюсовете са, че високо интензивните тренировки са краткотрайни и могат да се вместят в забързаното ежедневие на всеки един от нас. Тренировките могат да се изпълняват у дома, защото не изискват специална екипировка. Друга положителна страна на този тип тренировки е забързването на метаболизма, като по този начин се повишава капацитетът в тялото и приетите хранителни вещества се превръщат по – бързо в енергия.

Един от недостатъците е за хората с наднормено тегло, защото натоварва допълнително сърдечно – съдовата система, също така някои от упражненията изискват повече експлозивност, която липсва при хората които водят заседнал начин на живот и са с наднормено тегло.

Най – сигурният подход, който човек може да предприеме, за да отслабне е калорийният дефицит. Комбиниран с какъвто и вид движения, той ще доведе намаляне на телесната маса.

„Позор е да остарееш без да видиш красотата на тялото си“ Сократ